Drukuj

Akt samobójczy jest ostatecznością, a zanim do niego dojdzie młody człowiek wysyła sygnały otoczeniu. Jednak w  dzisiejszym świecie rodzice, którzy na nic nie mają czasu, zaczynają rekompensować dzieciom brak kontaktu emocjonalnego czy fizycznego drogimi prezentami. Od dzieci wymaga się coraz więcej, a jednocześnie pozostawia je samym sobie, nie dając wsparcia czy pomocy.

K. Wasilewska -Ostrowska

Polska jest druga pod względem liczby samobójstw dzieci i młodzieży w Europie. Badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przeprowadzone w 2018 roku pokazały, że co szósty nastolatek przynajmniej raz w życiu się okaleczał, 7 procent badanych osób próbowało popełnić samobójstwo. Rzeczywisty wpływ zagrożenia Covid-19 na liczbę prób samobójczych u dzieci i młodzieży, a także liczbę samobójstw będzie znany po ustaniu pandemii. Już teraz specjaliści podkreślają, że zwiększyła się liczba osób młodych potrzebujących pomocy związanej z zaburzeniami zachowania, stanami depresyjnymi, czy korzystających z telefonu zaufania dla młodzieży.

 Sytuacji nie pomaga izolacja spowodowana zdalnym nauczaniem. Adolescenci okresowo utracili możliwość bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i środowiskiem szkolnym co często stanowiło czynnik chroniący w sytuacjach trudnych dla dziecka. Zachowania, które mogą świadczyć o myślach samobójczych dziecka i powinny wzbudzić niepokój rodzica, opiekuna to: zwiększenie poczucie lęku u dziecka, wycofanie dziecka do środku (izolacja społeczna), obniżenie nastroju (możliwe stany depresyjne), brak kontaktu emocjonalnego (rozdrażnienie, skupienie na jednej czynności, niechęć do rozmowy), samouszkodzenia.

Dziecko pozostawione samo sobie ulega pogłębiającemu się kryzysowi, nie potrafi sobie poradzić z problemami, które często z perspektywy osób dorosłych wydają się błahostkami i są bagatelizowane. W sytuacji kiedy dziecko ma wsparcie rodziców, bliskich osób, które wyrażają zainteresowanie jego sytuacją, starają się  z nim spędzać czas ryzyko wstąpienia myśli samobójczych u dziecka zmniejsza się.

Moment w którym dziecko decyduje się na rozmowę o swoich myślach, trudnych sytuacjach jakich doświadcza zawsze jest wyrazem szukania pomocy, nierzadko też zaufania wobec rozmówcy. Każda rozmowa będzie przebiegać w inny sposób, dlatego nie ma uniwersalnego scenariusza jak rozmawiać  z dzieckiem o jego myślach czy zamiarach samobójczych. Poniżej przedstawiono kilka rad dotyczących takich sytuacji.

Rady dla nauczycieli dotyczące rozmowy o myślach, planach i wcześniejszych próbach samobójczych dziecka.:

Powyższe zasady nie są sztywnymi radami jak rozmawiać z uczniem.  Mogą stanowić wskazówki, gdyż każdy uczeń stanowi indywidualny przypadek, a więc i sposoby podejścia do niego powinny być „szyte na miarę” jego potrzeb i całej sytuacji.

Opracowała: dr Renata Matusiak (pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnobrzegu, adiunkt UO).
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Wykorzystano (cytaty, tekst):

*J. Szymańska, Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży, Wyd. III, ORE- Warszawa 2012.

Koronawirus. Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Problem w czasie pandemii COVID-19 może narastać, https://www.youtube.com/watch?v=Lu9K7c5m7os , (dostęp 15.12.20).

Przemoc wobec dzieci. Telefon zaufania dzwoni częściej, https://www.dw.com/pl/przemoc-wobec-dzieci-telefon-zaufania-dzwoni-cz%C4%99%C5%9Bciej/a-53394736,

(dostęp 15.12.20).

K. Wasilewska -Ostrowska, Profilaktyka zachowań suicydalnych wśród młodzieży, [w:] „Dziecko krzywdzone. Badania, teoria, profilaktyka”, vol 14, no 3 (2015).