Działania na terenie poradni
|
||
I. Diagnozowanie dzieci i młodzieży: |
- diagnoza psychologiczna; - diagnoza pedagogiczna (w tym tyflopedagogiczna i surdopedagogiczna); - diagnoza logopedyczna; - diagnoza dla potrzeb doradztwa zawodowego |
|
II. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
|
1. Prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży |
- terapia pedagogiczna; - psychologiczna; - logopedyczna; - terapia biofeedback; - zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne. |
2. Udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej |
- porady i konsultacje (w tym dyżur psychologa i doradcy zawodowego); - warsztaty; - prowadzenie mediacji; - interwencja w sytuacjach kryzysowych; - program „Słyszę” dla przedszkolaków; - program „widzę”? |
|
3. Udzielanie pomocy rodzicom |
- grupy wsparcia dla rodziców dzieci autystycznych; - terapia rodzin; - prowadzenie mediacji; - interwencja kryzysowa; - warsztaty; - porady i konsultacje; - wykłady i prelekcje. |
|
III. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki. |
- porady i konsultacje; - grupy wsparcia (dla pedagogów szkolnych, logopedów) z terenu miasta; - prowadzenie mediacji; - interwencja kryzysowa; - warsztaty; - udział w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów; - udział w zebraniach rad pedagogicznych; - wykłady i prelekcje; - działalność informacyjno - szkoleniowa. |
|
IV. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. |
Tematyka rad pedagogicznych dla nauczycieli 1. „Profilaktyka suicydalna” 2. „Zły dotyk - profilaktyka agresji i przemocy” 3. „Dopalacze i środki psychoaktywne – współczesne zagrożenia młodzieży” 4. „Praca w relacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu i zaburzeniami zachowania” 5. „Świadome i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych” 6. „Praca z uczniem słabowidzącym” 7. „Praktyczne umiejętności wychowawcze” 8. „Praca z uczniem słabosłyszącym” 9. „Edukacja włączająca w szkołach i placówkach – specjalna organizacja nauki i metod pracy” 10. „Doradztwo zawodowe w zreformowanej szkole” 11. „Praca z dzieckiem (uczniem) z zaburzeniami rozwoju – zespół Aspergera, autyzm oraz inne całościowe zaburzenia rozwoju” 12. „Praca z uczniem niepełnosprawnym ruchowo i intelektualnie” 13. „Cyberprzemoc” 14. „Emisja głosu” 15. „Profilaktyka zaburzeń głosu” 16. „Metoda klasy odwróconej” 17. „Diagnoza dziecka w edukacji przedszkolnej” Prowadzenie kompleksowego wspomagania ukierunkowanego na rozwój przedszkoli i szkół. Procesowe wspomaganie szkół obejmuje: - Spotkanie informacyjne z radą pedagogiczną, - Warsztat diagnostyczno- rozwojowy, - Pomoc w opracowaniu Planu Wspomagania Szkoły/Przedszkola - Pomoc w realizacji zaplanowanych przez nauczycieli zadań (według potrzeb), - Pomoc w opracowaniu sprawozdania z realizacji Planu Wspomagania Szkoły/Przedszkola - Podsumowanie wspomagania podczas zebrania Rady Pedagogicznej.
Kompleksowe wspomaganie to głównie odpowiedź na potrzeby przedszkola/szkoły, a głównym jego celem jest doskonalenie jakości pracy. |