Wniosek o przyjęcie do Poradni (DOC lub PDF)
Wniosek rodziców do Zespołu Orzekającego (DOC lub PDF)
Opinia o uczniu dla Zespołu Orzekającego (DOC lub PDF)
Opinia o uczniu dla Zespołu Orzekającego w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia (DOC lub PDF)
Wniosek o wydanie opinii (DOC lub PDF)
Zaświadczenie lekarskie na potrzeby Zespołu Orzekającego:
- kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (DOC lub PDF)
- zagrożenie niedostosowaniem społeczny, niedostosowanie społeczne (DOC lub PDF)
- indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania (DOC lub PDF)
- w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia (DOC lub PDF)
PROCEDURY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW SKŁADANYCH DO ZESPOŁU ORZEKAJĄCEGO
1. Orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawane są na pisemny wniosek obojga rodziców (wymagane są dwa podpisy).
2. Wnioski i zgłoszenia dotyczące orzecznictwa i opiniowania należy pobrać i złożyć osobiście w sekretariacie poradni.
3. Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
I. Nauczanie indywidualne:
A. W razie wypadku losowego, zdrowotnego:
a. zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza określające czas, w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły (nie krótszy niż 30 dni), wzór zaświadczenia w załączeniu,
b. opinię nauczycieli uczących o funkcjonowaniu ucznia w szkole lub świadectwa ucznia z ostatniego roku.
W razie jednorazowego kontaktu z poradnią nie są konieczne badania psychologiczno - pedagogiczne.
B. W przypadku różnego rodzaju schorzeń:
a. zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka wydane przez lekarza określające czas, w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie ucznia do szkoły,
b. dokumentację medyczną wskazująca przyczynę, która uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie ucznia do szkoły,
c. opinię nauczycieli uczących o funkcjonowaniu ucznia w szkole,
d. wyniki badania psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego.
II. Kształcenie specjalne
A. w przypadku niepełnosprawności intelektualnej wyniki aktualnego badania psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego oraz w razie występowania schorzeń - dokumentacja medyczna.
B. w przypadku uczniów:
- niesłyszących,
- słabo słyszących,
- niewidomych,
- słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniami lub z zaburzeniami zachowania - wymagana jest dokumentacja medyczna diagnozująca i wskazująca jednoznacznie na daną niepełnosprawność.
Jeżeli wymienione w punktach A i B niepełnosprawności ze sobą współwystępują (z wyjątkiem niedostosowanych społecznie) mówimy wówczas o sprzężonej niepełnosprawności dziecka.
III. Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze:
a. wyniki badania psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego,
b. dokumentacja medyczna.
IV. Wczesne wspomaganie rozwoju
a. kompletna dokumentacja medyczna,
b. wyniki badania psychologicznego lub obserwacji psychologicznej, badanie logopedyczne (określenie rozwoju psychoruchowego dziecka).
Od momentu złożenia wniosku przez rodzica wraz z kompletem dokumentacji zostaje uruchomiona procedura orzecznicza w poradni.
Przewodniczący w wydanym zarządzeniu określa skład zespołu oraz termin jego posiedzenia.
Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu oraz przedstawić swoje stanowisko o czym jest informowany pisemnie.
Wnioskodawca odbiera osobiście orzeczenie (opinię).
Od orzeczenia wydanego przez zespół orzekający poradni wnioskodawca może wnieść odwołanie do Kuratora Oświaty w Rzeszowie za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
Wykaz wydawanych opinii:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- spełniania przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego;
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
- specyficznych trudnościach w uczeniu się;
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej;
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu;
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;
- inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży (np. dla PZP, poradni foniatrycznej, Sądu).
Działania na terenie poradni
|
||
I. Diagnozowanie dzieci i młodzieży: |
- diagnoza psychologiczna; - diagnoza pedagogiczna (w tym tyflopedagogiczna i surdopedagogiczna); - diagnoza logopedyczna; - diagnoza dla potrzeb doradztwa zawodowego |
|
II. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
|
1. Prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży |
- terapia pedagogiczna; - psychologiczna; - logopedyczna; - terapia biofeedback; - zajęcia rozwijające umiejętności emocjonalno-społeczne. |
2. Udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej |
- porady i konsultacje (w tym dyżur psychologa i doradcy zawodowego); - warsztaty; - prowadzenie mediacji; - interwencja w sytuacjach kryzysowych; - program „Słyszę” dla przedszkolaków; - program „widzę”? |
|
3. Udzielanie pomocy rodzicom |
- grupy wsparcia dla rodziców dzieci autystycznych; - terapia rodzin; - prowadzenie mediacji; - interwencja kryzysowa; - warsztaty; - porady i konsultacje; - wykłady i prelekcje. |
|
III. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki. |
- porady i konsultacje; - grupy wsparcia (dla pedagogów szkolnych, logopedów) z terenu miasta; - prowadzenie mediacji; - interwencja kryzysowa; - warsztaty; - udział w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów; - udział w zebraniach rad pedagogicznych; - wykłady i prelekcje; - działalność informacyjno - szkoleniowa. |
|
IV. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. |
Tematyka rad pedagogicznych dla nauczycieli 1. „Profilaktyka suicydalna” 2. „Zły dotyk - profilaktyka agresji i przemocy” 3. „Dopalacze i środki psychoaktywne – współczesne zagrożenia młodzieży” 4. „Praca w relacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu i zaburzeniami zachowania” 5. „Świadome i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych” 6. „Praca z uczniem słabowidzącym” 7. „Praktyczne umiejętności wychowawcze” 8. „Praca z uczniem słabosłyszącym” 9. „Edukacja włączająca w szkołach i placówkach – specjalna organizacja nauki i metod pracy” 10. „Doradztwo zawodowe w zreformowanej szkole” 11. „Praca z dzieckiem (uczniem) z zaburzeniami rozwoju – zespół Aspergera, autyzm oraz inne całościowe zaburzenia rozwoju” 12. „Praca z uczniem niepełnosprawnym ruchowo i intelektualnie” 13. „Cyberprzemoc” 14. „Emisja głosu” 15. „Profilaktyka zaburzeń głosu” 16. „Metoda klasy odwróconej” 17. „Diagnoza dziecka w edukacji przedszkolnej” Prowadzenie kompleksowego wspomagania ukierunkowanego na rozwój przedszkoli i szkół. Procesowe wspomaganie szkół obejmuje: - Spotkanie informacyjne z radą pedagogiczną, - Warsztat diagnostyczno- rozwojowy, - Pomoc w opracowaniu Planu Wspomagania Szkoły/Przedszkola - Pomoc w realizacji zaplanowanych przez nauczycieli zadań (według potrzeb), - Pomoc w opracowaniu sprawozdania z realizacji Planu Wspomagania Szkoły/Przedszkola - Podsumowanie wspomagania podczas zebrania Rady Pedagogicznej.
Kompleksowe wspomaganie to głównie odpowiedź na potrzeby przedszkola/szkoły, a głównym jego celem jest doskonalenie jakości pracy. |
|
|
|
|
|
|
Ewa Brzyszcz | pedagog w-ce dyrektor |
|
Małgorzata Baranowska | psycholog | |
psycholog |
|
|
Ewa Biernat | psycholog | |
Katarzyna Dziuba-Owsianka | psycholog | |
Anna Pytel | psycholog |
|
Anna Suszczyńska | psycholog |
|
Irmina Wójcik-Gronczewska | psycholog |
|
Teresa Bienias | pedagog |
|
Teresa Czech | pedagog |
|
Jolanta Czulińska | pedagog |
|
Bożena Sikora | pedagog |
|
Renata Zbyrad | pedagog | |
Malgorzata Zych | pedagog |
|
Agnieszka Nakielska-Dydo | logopeda |
|
Małgorzata Michalska | logopeda |
|
Dorota Paliwoda | logopeda |
|
Justyna Uchańska | socjolog doradca zawodowy |
Pomocy w załatwieniu niezbędnych formalności udzielą pracownicy sekretariatu:
Beata Wianecka-Długoń i Renata Nowicka - Pazdan
Obsługa - Adela Siol
Strona 4 z 5